اسید فلوئوریک
تاریخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399
بازدید : 90
نویسنده : تک سیستم

هيدروفلوريک اسيد:

اسيد هيدروفلوئوريک يک محلول فلورايد هيدروژن در آب است. فرمول شيميايي آن HF است. اين يک اسيد ضعيف است اما بسيار خورنده و بسيار سمي است. اين ماده مي تواند شيشه اي را به اسيد هگزا فلوروسيليک اسيد تبديل کند. اگر با پوست انسان تماس پيدا کند مي تواند موجب مرگ انسان شود. اين ماده از واکنش فلوريت با اسيد سولفوريک توليد مي شود و يکي از کاربردهاي اصلي آن در پالايش نفت خام است. همچنين براي ساخت مواد شيميايي مختلف ديگر حاوي فلورين، از قبيل تفلون (پوشش در ظرف پخت)، فرن (عامل خنک کننده در تهويه هوا) و فلوئوروکربن ها (که به عنوان سوخت در قوطي هاي آئروسل) استفاده مي شود. براي تميز کردن فلزات نيز مي توان از آن استفاده کرد. HF بسيار سمي است زيرا آن با يون هاي کلسيم در بدن پيوند مي دهد و باعث مي شود تا آنها نتوانند مورد مصرف قرار گيرند. هم چنين از آن به عنوان اسيد، مي توان براي توليد فلورايد و نمک هاي اسيد هيدروفلوئوريک، استفاده کرد.

اگر بدن فردي با اسيد هيدروفلوئوريک تماس پيدا کند بايد به سرعت به پزشک مراجعه کند ، زيرا مقادير کمي از آن نيز بسيار سمي است. اسيدهيدروفلوريک به راحتي استخوان و عضله ها را نيز ذوب مي کند.
از آنجايي که نسبت به بسياري از فلزات نسبت به شيشه و نسبت به اکسيژن واکنش نشان مي دهد، عموما در ظروف پلاستيکي ذخيره مي شود. گاز فلورايد هيدروژن و اسيد متمرکز بسيار سمي است و مي تواند حتي منجر به توقف قلب و مرگ و مير شود.
فلورايد هيدروژن در توليد آلومينيوم و کلروفلوئوروکربن ها و صنايع شيميايي استفاده مي شود. استنشاق (کوتاه مدت) در معرض فلورايد هيدروژن، گاز حاصل از آن مي تواند موجب آسيب شديد تنفسي در انسان شود، از جمله سوزش شديد در چشم و دستگاه ريوي و سوختگي هاي پوستي ممکن است بعد از قرار گرفتن در معرض چشم يا پوست در انسان رخ دهد. قرار گرفتن در معرض شديد (دراز مدت) انسان در برابر فلورايد در سطوح پايين تاثير مثبتي بر پيشگيري از حفره دندان دارد و همچنين ممکن است براي درمان پوکي استخوان مفيد باشد. قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر فلورايد از طريق آب آشاميدني ممکن است موجب فلوروزيس دندان يا پوسيدگي شود، در حالي که در معرض نور زياد با آب آشاميدني يا هوا ميتواند فلوروز اسکلتي در انسان ايجاد کند. تنها اثر رشدي که از طريق قرار گرفتن در معرض فلورايد در انسان ديده مي شود فلوئوروز دنداني است که در دوران بارداري مي تواند در دندان هاي کودک اتفاق بيفتد.
هيدروژن فلورايد توسط عمل اسيد سولفوريک بر روي درجات خالص کاني فلوئوريت و همچنين به عنوان يک طرف محصول استخراج کود پيشرو اسيد فسفريک از مواد معدني مختلف وجود دارد.

HF

کاربردهاي هيدروفلوريک اسيد:

1-صنايع پليمر
-2صنايع هسته اي.
3-صنايع شيميايي ( توليد اسيد سيليسيک – توليد اسيد فلوبوريک و توليد اسيد زير کونيک)
4-صنايع خودرو.
5-صنايع شيشه و کريستال.
6-صنايع توليد لامپ.
7-براي حکاکي روي شيشه در لامپ و محصولات ديگري به کار مي رود.
8-سنتز آمونيوم بي فلورايد از واکنش آمونياک و هيدروژن فلوئوريد.
9- در ساخت و توليد کريستال هاي تزييني و مات کاري شيشه آلات در صنايع فولاد ، سراميک ، ريخته گري ، تهيه فر و آلياژها و … به کار مي رود.
10- در توليد اورانيوم و بيش از صد نوع ماده شيميايي فلوئور دار بکار مي رود.
11- در توليد پلاستيک هاي کم اصطحکاک و نيز در توليد هالوژن ها مانند فريون که در تهويه و در سرد سازي کاربرد وسيعي دارند به کار مي رود.
12- از فلوئوريد سديم به عنوان حشره کش به خصوص بر عليه سوسک ها استفاده مي شود.
13-براي توليد کريوليت مصنوعي در صنعت الکتروليز آلومينيوم به کار مي رود.
14- در توليد کربوليت مصنوعي کاربرد وسيعي دارد.
15- اسيد فلوريدريک به عنوان کاتاليست در تهيه سوخت هاي اکتان بالا ، خورنده و صيقل دهنده شيشه مورد استفاده قرار مي گيرد.
16- در صنايع پتروشيمي و نفت
17- بعضي محققان امکان استفاده از گاز فلوئور خالص را به عنوان سوخت موشک بررسي کرده اند
18- در توليد آلومينيوم فلوريد که براي ساخت کربوليت به کار مي رود.
19-به عنوان رسوب زدا در اسيد ويي فولاد ضد زنگ.
20-. ماده اوليه توليد آلومينيوم فلورايد.
21- موارد آزمايشگاهي

HF

توصيه هاي ايمني:

ظرف محتوي اين ماده را بصورت دربسته‌ و در محلي که هواي آزاد جريان داشته باشد نگاه داريد. در صورت تماس با چشم، کاملا با آب شسته و بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد. در اثر تغيير ناگهاني، يا احساس هرگونه ‌ناراحتي، فورا به پزشک مراجعه شود. از تماس با بدن، چشم و لباس جلوگيري نموده و بخارات آن تنفس نشود. کارکردن با آن بايد زير هود آزمايشگاه باشد.

HF

حفاظت پوست:

هنگام کارکردن با آن، از دستکش و لباس حفاظتي‌استفاده شود  و از دو دستکش مخصوص به صورت دولايه براي اطمينان بيشتر استفاده شود. از کفش هاي روبسته با روکش پلاستيکي استفاده شود.

نحوه حمله اين اسيد بسيار خطرناک:

يون هاي فلور موجود در (محلول يا بخار اسيد HF) به بافت هاي پوست و به خصوص استخوان حمله کرده و به شدت به آن ها آسيب مي رساند. اين آسيب تا زماني که اين تمام يون ها مصرف شوند، ادامه خواهد داشت!
معمولا سوزش و درد آني ندارد، در حاليکه در زير بافت هاي بدن در حال تخريب شديد مي باشد، بنابراين در تشخيص آني آن معمولا سهل انگاري مي شود.
استنشاق گاز آن مي تواند باعث تخريب دائمي شش ها شود.

در صورت تماس با پوست بدن:

لباس ها و قسمتهاي الوده را سريعا از پوست جدا کنيد تا اسيد بيشتري را به قسمت آسيب ديده وارد نکند.
 بايد با آب معمولي بمدت ?? دقيقه پوست آلوده را شستشو داده و وسپس ژل Calcium Gluconate 2.‎5%  و يا محلول بنزالكونيوم كلرايد که در آزمايشگاه متالوگرافي دانشکده موجود مي باشد) را حداقل به مدت ?? دقيقه برروي محل ماليده تا اثر آن کاهش يابد و سريعا به بهداري دانشگاه يا بيمارستان تخصصي سوانح سوختگي مراجعه شود.  

تماس HF با چشم:

شتشوي چشم زير آب روان براي حداقل ?? دقيقه
 مواظبت از چشم ديگر!

 

 




:: موضوعات مرتبط: مواد , ,
:: برچسب‌ها: هيدروفلوريک اسيد , اسيد هيدروفلوئوريک ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








شرکت بهبود صنعت پرژین با بیش از 20 سال سابقه کار در زمینه واردات و فروش انواع دیزل ژنراتور ، موتور برق و الکترو موتور دارای نمایندگی از شرکت GTI انگلستان در زمینه فروش انواع دیزل ژنراتور و خدمات پس از فروش برندهای معتبر اروپایی و امریکایی می باشد.

RSS

Powered By
loxblog.Com